fbpx

Hvordan bli synlig på Google? Det er bra at du stiller deg selv dette spørsmålet. Hvis nettstedet ditt kommer høyt i søkeresultatene, kan du forvente flere besøkende. Og det betyr flere potensielle kunder. Så hvordan bli synlig på Google? I dette innlegget vil du få de 5 viktigste tips i 2020.

Over 63.000 søk blir utført på Google. Per sekund. Det er enormt mye. Søkemotoren vurderer 200 faktorer før den vises de beste resultatene for hvert spørsmål. Hva er disse faktorene er en hemmelighet. Og de er veldig viktige med tanke på hvordan bli synlig på Google. 

Det er imidlertid noen grep som fungerer. Følg dem, og du vil nå flere nettbrukere.

Hvordan bli synlig på Google? Finne relevante nøkkelord

Nøkkelord er det søkeordet du vil at siden din skal rangere høyt for i søkeresultater. Når folk søker etter det søkeordet eller frasen i Google-søk, bør de finne deg. Det er viktig at nøkkelord er relatert til virksomheten din.

Du bør tenke på to ting når du velger nøkkelord:

  1. Nettbrukere: hva søker de etter og hvilke ord bruker de?
  2. Konkurranse: søk etter ord eller uttrykk som gir deg en reell sjanse til å være høyt i søkeresultatene. Sjekk hvem du konkurrerer med. 

Verktøy som vil hjelpe deg:

Verktøy for riktig situasjon:

  • Sertifiseringer i visse verktøy kan lønne seg ved konkurranse.
  • Byrå-verktøy finnes i alle prisklasser og vanskelighetsgrader.
  • Noen fraser er så attraktive at kun få byråer kan nå dem.
  • Prøv litt selv først.
  • Følg vår blogg på FB hvis du MÅ gjøre ting selv. Det er noe for de som gjør det selv i alle artikler. Vi finansierer også startups.

Du kan lese mer om keyword research her.

Skrive interessante, attraktive tekster

Da har du en liste med relevante nøkkelord og kan gå til neste trinn. Forberede tekster som inneholder disse ordene. Husk at du skriver for folk som leter etter svar. Hjelp dem. Få deres tillit. Dette vil føre til en lavere bounce rate. Og mennesker vil begynne å dele innholdet ditt med andre. Dermed øker trafikken til nettsiden din. Legg inn nøkkelordet også i metabeskrivelse og tittel. 

Yoast SEO er et veldig nyttig verktøy. Denne plugin hjelper med å skrive tekster optimalisert for både Google og leserne dine. Dette er et verktøy som passer både for nybegynnere og for erfarne finnes en proff-utgave.

Lær hvordan du kan skrive gode blogginnlegg her.

Sørg for at nettstedet ditt er raskt og mobilvennlig

Hvis nettstedet ditt er raskt, uten tekniske feil og mobilvennlig, setter verdens største søkemotor pris på det. Dette er viktige faktorer for Google-algoritmen. Det er denne som bestemmer på hvilken side i søkeresultatene nettstedet ditt er.

Nettstedets hastighet er også ekstremt viktig for nettbrukere. Jo raskere, jo bedre. Nettsiden skal være nedlastet innen 3 sekunder. Første innhold skal tegnes innen et halvt sekund. Er man ikke innenfor dette taper man mye, men å optimalisere mye mer gir heller ikke så mye. Det finnes anslag på 100 millisekunder og 1% bedre omsetning (både Walmart og Amazon) innen et akseptabelt område, er man utenfor kan man tape flere titalls prosent. 

Hvis man optimaliserer for mye på hastighet kan man miste stabilitet, eller mulighet til å bruke visse avanserte verktøy. Å ta den avveiningen uten erfaring er vanskeligere, og da kan det være sikrere med litt tregere sted, og så heller tape en del omsetning, men profesjonell drift kan fort lønne seg.

Vi anbefaler å bruke disse verktøyene for å sjekke nettstedets tekniske tilstand:

Hvordan bli synlig på Google?  Bruk Google Ads

Det du har lest så langt er relatert hovedsakelig til SEO. Nettsteder som rangerer høyt i organiske søkeresultater, kan få trafikk 24/7. Søkemotoroptimalisering er en flott taktikk, men denne prosessen tar lang tid, og er både kompleks og tverrfaglig.

Hvordan bli synlig på Google raskt? Invester i Google Ads. Da kan du kjøpe annonseringsplass i søkeresultatene. Så i stedet for å prøve å rangere gjennom SEO og få “gratis” trafikk, kan du betale (PPC) for å bli synlig på Google. 

Mer information kan du finne her.

Samarbeide med et performance-byrå

Nå vet du at du kan bruke to taktikker: SEO og PPC. Hvilken er bedre? Det avhenger av dine generelle digitale markedsføringsmål. Du blir mest effektiv når du bruker begge.

Hele prosessen er kompleks og krever mye arbeid og tid. Du bør vurdere et samarbeid med et performance-byrå. Det er en investering som lønner seg. Du sparer tid. Du får lettere lønnsomhet og søler ikke bort dyr annonseplass. 

performance byrå

Advarsel! Sjekk om byrå er sertifisert Google Partner og gir en resultatgaranti. Det er mange forskjellige selskaper. Og ikke alle er effektive. De som er “store” og “etablerte” er ikke alltid det beste valget, noen ganger er de litt utdaterte eller lar nye ansatte øve seg på små og mellomstore kunder for å fokusere på de aller største.

Hvordan bli synlig på Google? Konklusjoner

Bilder på katter og bikkjer er det mange av. Konkurransen på nettet er stor. Bruk flere av tipsene her, det finnes mange muligheter.

Følg data på Google Search Console og Google Analytics hvis du gjør ting selv. Lær deg grunnleggende statistikk-forståelse for å kunne ta beslutninger. Observer og reager på det som skjer. Og vær tålmodig. Search Engine Marketing (SEM) er ikke en sprint. Dette er et maraton. 

  • Prøv gjerne litt selv først.
  • Prøv ut flere verktøy.
  • Aksepter at det er komplekst, og tar tid.
  • Husk at teknisk kvalitet på nettsted er viktig.
  • Husk at kvalitet på innhold er viktig.
  • Veldig mange hopper over det kritiske trinnet med å velge søkefraser folk faktisk søker på. Da fungerer det ikke.
  • Det er de tre øverste plassene som har best avkastning.
  • Bruk Google partner-byrå hvis du ønsker bedre lønnsomhet.
  • Bruk de største byråene hvis du er størst, vurder ellers mindre byråer med gode resultater, helst resultatgaranti.

Hvis du vil vite mer om hvordan bli synlig på Google, ta kontakt med oss via chatten, mail eller telefon. Vi er spesialister innen SEO, Ads og Web og er klare til å hjelpe deg.

– Mats

 

Du er påmeldt!

Share This