SEO. Dette må du vite

SEO

seo

SEO eller søkemotoroptimalisering. Du har hørt dette før. Og du vet at det er relevant for virksomheten din. Her får du noen instruksjoner om hva du trenger å gjøre for å være på den første siden av søkeresultatene. 

Google. Kongen av internett

For å være effektiv i SEO, må du vite hvordan søkemotorer fungerer. Google er den mest populære  i verden og vi vil fokusere på den. Søkemotoren består av:

  • Søkeroboter
  • En index
  • En algoritme

En søkerobot (crawler, spider) følger lenker på nett. Den samler tekst, bilder, videoer, nyheter og alt som vil være interessant for en søkemotor å vise. Crawler lagrer HTML-versjonen av en side og leverer den til en gigantisk database (en index). Avhengig av antall endringer som er gjort på et nettsted, kryper ofte en spider mer eller mindre rundt og oppdaterer HTML-versjonen i indexen. 

If it isn’t on Google, it doesn’t exist.

Jimmy Wales, Wikipedia

Så nettstedet ditt er allerede i databasen og kan vises i søkeresultatene. På hvilken side? Det er Google-algoritmen som bestemmer det. Den henter data fra indeksen og evaluerer nettsteder. 

Se en kort video om hvordan Google fungerer her.

Måten algoritmen fungerer på er en hemmelighet. Derfor er SEO ofte basert på testing og eksperimentering. Det finnes likevel noen som leverer kostbare test-rapporter til byråer. 

Det er noen generelle retningslinjer som er nødvendig for å være effektiv i søkemotoroptimalisering.

SEO. On-page faktorer 

On-page faktorer gjelder alle aktiviteter du kan gjøre på nettstedet ditt:

  • Nøkkelord-søk.
  • Teknisk SEO.
  • Innhold.
  • Sidestruktur.

Nøkkelord

Å søke etter informasjon på nett begynner med å legge inn et ord / setning i Google-søkefeltet. Jobben din er å finne setninger som er relevant for din bedrift. Bruk deretter de riktige nøkkelordene i innholdet på siden din. Det vil hjelpe Google å forstå hva nettstedet ditt handler om. Deretter vil siden vises for internettbrukere som er interessert i dette emnet. Men husk! Her gjelder det gamle ordtaket: “selg det kundene vil kjøpe, ikke det du vil selge”. Med det så mener vi at man bruker ordene brukerne faktisk søker på i motsetning til det tekniske fagbegrepet. Et godt eksempel er “dørhåndtak” istedenfor det teknisk faglige “dørvrider”.

Les mer om keyword research her.

Teknisk SEO

Nettstedet ditt må være raskt. 47% av internett-brukere forventer at sider er klar til bruk etter 2 sekunder eller mindre. Dette er også viktig for Google. Husk å gjøre nettstedet ditt mobilvennlig. I fremtiden vil dette bli enda viktigere. Google utvikler en løsning for å måle, rangere, og merke nettsider basert på deres hastighet. Les mer om dette i vårt tidligere blogginnlegg om dette her, eller i Google sin fagblogg (Chromium) her. For å teste nettsiden din, bruk GT Metrix. Samtidig må du ha avanserte markedsførings-verktøy installerte, og siden må se bra ut, så det er ofte en liten avveining her.

Les mer om Technical SEO her.

Innhold

Content is King. Det er viktig å skrive interessante og verdifulle tekster og innhold. Hvis folk finner svar på spørsmålene deres på nettstedet ditt, det vil påvirke mange faktorer:

  • Tilliten til nettstedet ditt vil øke.
  • Folk vil begynne å dele innholdet ditt med andre.
  • Nettstedstrafikken vil øke.
  • Siden din vises høyere i Googles søkeresultater.

Se en video How to Write a Blog Post From Start to Finish her.

Sidestruktur

En solid sidestruktur er viktig pga av tre hovedgrunner: 

  • Det hjelper Google med å “forstå” nettstedet ditt.
  • Det gjør det enkelt å gjøre endringer på nettsiden.
  • Det garanterer en god brukeropplevelse (UX).

Husk på intern linkebygging mellom blogginnleggene dine. Bruk kategorier, underkategorier og tagger. Det vil hjelpe å holde orden. Les om sidestruktur her.

SEO. Off-page faktorer

Folk tror ofte at SEO er relatert til aktivitetene bare på deres egen nettside. Dette stemmer ikke. Off-page faktorer er like viktig for søkemotoroptimalisering. Disse er:

  • Eksterne lenker til siden.
  • Signaler fra sosiale medier.
  • Domene-autoritet.

Eksterne lenker 

Linkbygging er en prosess det handler om å skaffe lenker fra andre nettsteder til dine egne. En lenke er en måte for brukere å navigere mellom sider på nett. Og som du allerede vet, søkeroboter følger disse lenkene også. Hvis andre sider lenker til deg, betyr det for Google at du har noe som er verdifullt for andre. Og dette gir nettstedet ditt en høyere plassering i søkeresultatene. 

Les om Link Building her.

Signaler fra sosiale medier

Sosiale medier kan hjelpe deg med å nå flere mennesker. Tenk riktig strategi. Hvilke medier bruker dine potensielle kunder? Hvordan kan f.eks. Facebook hjelpe deg til å markedsføre firmaet / bloggen din?

Les mer om How to use social media her.

Domene-autoritet

Riktig hastighet og kvalitet på serveren du bruker er noe du må ta hensyn til. Domene-autoritet vil øke, hvis du gjør en bra jobb med linkbygging. Domenets alder er også viktig. Jo lenger siden er aktiv, jo bedre. 

SEO. Konklusjoner

SEO krever at du planlegger aktivitetene dine nøye. Og viktigst — det lønner seg i det lange løp. Effektiv søkemotoroptimalisering:

  • Øker trafikken på nettsiden
  • Genererer en positiv ROI (Return on Investment)
  • Bygger tillit

Husk at konkurrentene dine også som regel er involvert i SEO. Hvis man ikke tar de nødvendige tiltakene, kan din bedrift falle ut av markedet. Heldigvis vil ikke dette skje med deg. Du har fått den viktigste informasjonen og noen gode tips i dette blogginnlegget. Nå gjenstår det bare å starte.

SEO er vår lidenskap. Vi i Coinno er spesialister i søkemotoroptimalisering. Hvis du har spørsmål eller trenger råd, ta kontakt med oss. Vi er her for å hjelpe deg.

-Mats

 

Du er påmeldt!

Share This