fbpx

Markedsføring av nettbutikk

markedsføring av nettbutikk

Her har du en oversikt over markedsføring av nettbutikk. Du og dine konkurrenter er i forskjellige situasjoner, og en oversikt som dette kan gi deg kunnskap for å ta innersvingen. Artikkelen er derfor skrevet for flere typer nettbutikker, i forskjellige fase, og med forskjellig kunnskap bak.

En nettbutikk som selger seg selv, vokser, og samtidig er lønnsom er drømmen. Har du en fysisk butikk er trafikken som går forbi viktig. Deretter å få de inn i butikken. Her er noen likheter, men også noen enorme ulikheter. For eksempel kan en nettbutikk med 50 produkter ha minst 50 potensielle innganger i butikken. Beliggenheten, den er noe du betaler dyrt for i en fysisk butikk, og det samme gjelder helt klart din nettbutikk. Da er det snakk om reklameplass.

Teknologivalg

Valg av teknisk løsning for nettbutikk legger noen føringer. For de som har jobbet mange år er det mulig å få til det meste til flere typer nettbutikker, men det finnes forbausende mange løsninger der ute som ikke kan konkurrere pga teknologi og mangel på økosystem. Alt kan repareres og utvikles, men finnes det moduler/plugins/hyllevare for markedsføring, så kan det bli helt andre kostnader.

Et minimum i dag er at din nettbutikk:

  • Er responsiv og rask nok på mobil.
  • Har høy kvalitet på feed.
  • Full av produkter registrert korrekt med all data for å kunne score på feed.
  • Har nyhetsbrev.
  • Kan berge forlatte handlekurver.

Husk at du må betale mer for markedsføringen for samme salg hvis butikken er dårlig.

Konkurranse

Her har du mange forskjellige aktører i de fleste områder. De varekategoriene som er brede og for konsumentmarkedet har ofte høy konkurranse. I motsatt retning finner du nisjer, og markedsføring av nettbutikker b2b.

Få mindre konkurranse

Netthandelen modner og det blir stadig mindre områder med liten konkurranse. Likevel. Du kan finne noen områder hvor du kan være mer alene. Lokal markedsføring innen Google shopping kan være noe.

Vinne konkurransen

Ja, det er klart at alle ønsker å vinne. Som regel begynner det å bli en god del aktører innen alle områder, og flere kommer til. Kaken blir utrolig nok fortsatt større, markedet som helhet vokser, og er ventet å vokse inn i 2023. Da er det lettere å dele. Samtidig kommer altså flere og skal ha en del av kaka.

Tenk på konkurranse litt som trening. Det er sunt. Er du lenge i et marked uten konkurranse, for eksempel som byråkrat, eller lignende, så kan det bli vanskeligere å konkurrere senere. Nyt det. Vær litt sporty rett og slett. Det er faktisk også gøy å konkurrere!

Ja, kos deg, og hvis du jobber med å forbedre konkurranseevnen og du ser at det går riktig vei fort nok, ja da er det bare å stå på.

Noen tips:

  • Vurder SEO for nettbutikk.
  • Husk nyhetsbrev.
  • Bruk split-testing på viktige sider.
  • Ha flere kanaler.

Kanaler

Vet du hva du bruker på forskjellige kanaler og hva som kommer ut av det? Kan du svare på hva en ny kunde koster? Vet du hva et salg koster? Har du oversikt over hva et salg koster i de forskjellige kanalene? Det er faktisk mange som ikke har snøring på dette. Noen av dem er på vei til å gå konkurs, andre er i en mer kaotisk vekstfase hvor de har mye penger å svi av. Eller at de rett og slett er litt nye på nettbutikk. Det er heller ikke nok å vite hva et salg koster i de forskjellige kanalene, du bør finne ut av hvor mye gevinst hver annonsekrone genererer i hver kanal.

Du bør likevel helst være tilstede i alle kanaler, i hvert fall i de største. Det vanlige er at en kunde har vært innom butikken gjennom flere kanaler før det blir kjøp.

Det er Google shopping som er det helt store. Det fortjener et eget avsnitt. Ellers er det mange forskjellige sosiale medier. Noe jeg har sett mange steder er at bedrifter og markedsavdelinger kan bruke enorme verdier på innhold i sosiale medier uten å en gang ha budsjett til å spre innholdet. Disse sosiale medier -selskapene er ikke sosiale tiltak for å spre gratis informasjon selv om de har sosial i navnet. Dette har ingenting med sosialisme eller NAV å gjøre. Det virker likevel fortsatt som om de fleste utrolig nok tror at innhold spres gratis. I tillegg at tidsbruk og til og med hele ansettelser er gratis. Det var riktig inntil for noen år siden mulig å gratis spre innhold til egne følgere. Det var en stund siden nå.

En vanlig misforståelse som fortsatt gjelder i sosiale medier er at dette er juniormat. Noe for tenåringsjenter. Ja, de kanskje bruker mye sosiale medier, men det betyr ikke at de kan lage innhold som selger og er lønnsomt. Det er en forskjell på å lage en Ferrari, og å kjøre en Ferrari for å sette det litt på spissen.

Mange velger kanaler ut fra om det er b2b eller b2c først. Så litt om bransje. For eksempel friluft, familie, barn, mote og sport kan tenkes gå i forhold til influensere. Treningsbloggere og rosabloggere var noen av de som ble mest kjente først.

Viktig å få med seg:

  • Finn ut av lønnsomhet, salg per annonsekrone er ikke nok.
  • Få inn det med tidsbruk, også hva du og eventuelle ansatte bruker av tid.
  • Det koster å spre innhold i sosiale medier, også for egne følgere.
  • Bruk flere kanaler, konkurransesituasjonen varierer, og det er fint å ikke ha alle egg i en kurv.
  • Ha fokus på den kanalen som går best. Altså legg de fleste eggene i en kurv.
  • Et budsjett til eksperimentering er fint. Hvis du aldri prøver noe nytt går utviklingen fra deg.

Remarketing

Alle trenger remarketing. Den bør være litt smart. For eksempel har du selv kanskje søkt etter reiser til London, og kjøpt en reise, men fortsetter å få reklame om London til og med fra den du nettopp har kjøpt fra! Ikke kast bort penger og irriter kunder me dette. Din remarketingliste må være satt opp til å bli generert litt smart.

Remarketing er enkelt å komme i gang med på Facebook og på Google. Når det gjelder markedsføring av nettbutikk er remarketing viktig, og det er også litt teknisk krevende, men dette er noe de som styrer kampanjene ofte løser.

Google Shopping

Det er her det meste av salget som regel kommer. Her handler alt om å by på søkefraser. Til forskjell fra Google Ads så blir dette matchet automatisk på Google shopping.

Så holder det å kunne vite hva som gir mest salg? Nei. Hvorfor ikke? Noen kunder er mer lønnsomme enn andre, og noen salg omsetter mer enn andre salg. I tillegg har forskjellige varer forskjellig lønnsomhet. Får du optimalisert for mest mulig omsetning ut av annonsekronene og har mange produkter så bruker du i praksis algoritmer og kunstig intelligens til å by. Og det høres jo utrolig smart ut, men… skal din “bot” by på trafikk som den etterhvert lærer at gir omsetning, og konkurrentenes “botter” byr på det som er mest lønnsomt å selge så kan du ta en liten tenkepause og spørre deg selv hva som blir utfallet av det? Blir det kanskje mye omsetning per annonsekrone, men på varer med lave marginer? Lav gevinst per produkt?

Lønnsom markedsføring av din nettbutikk krever konsentrasjon og å bygge opp noe matematisk og økonomisk forståelse. Det er ikke så vanskelig når du først har lært det.

B2B eller B2C eller en kombinasjon

Her er det helt klart at B2B er veldig annerledes. Først og fremst er det mulighet for volumsalg B2B, og nettbutikken pleier å være av mye lavere kvalitet. Det finnes de som prøver å få til begge deler, men det er omdiskutert om det er noen som får til dette. Det pleier å være svært tungt å kunne konkurrere med markedsføringsteknologi på rene B2C-nettbutikker for de som sitter på en kombinert butikk. Prisingen er også utfordrende. Det er noen som hevder å få til begge deler, men etter min mening er det da at de har begynt å få til et design som ser mindre utdatert ut. Det mangler likevel mye funksjonalitet for å kunne konkurrere.

Har du butikker som videreselger dine produkter, lag heller en egen butikk for de, og en egen butikk for konsumenter. Husk at butikken for B2B fortsatt må selge. Innkjøpere kjøper forskjellig avhengig av hvor bra butikken er.

Når gjøre selv og når bruke byrå

Det er mye arbeid som er svært tidskrevende og som det er mye av. Det bør du kunne gjøre selv, eller ha noen til å gjøre. Det enkleste og mest repetitive kan selv noen som er ganske junior få til. Visse oppgaver kan deltidsansatte ta.

Det jeg ser at ikke er mulig å få til ut fra kompetanse inne i bedriftene er som regel å ha oversikt over hva som går å gjøre og hvor butikken skal optimaliseres. Å beregne lønnsomhet i forskjellige kanaler. Å sette opp generering av feed, og deretter optimalisering. Det pleier bare ikke å gå i det hele tatt, og hvis det går så skal det vanskelig gjøres å få konkurrert med det som er laget. Styring av Google ads og Facebook Business manager er noe som et performance-byrå ofte gjør. Optimalisering av feed er noe som byrået ofte gjør i samarbeid med et spesialbyrå på feed, gjerne en adtech hvor det går å kjøpe konsulenttjenester i tillegg. Markedsføring av nettbutikk er tverrfaglig, og sett gjerne sammen fra flere byråer, men helst i dialog med dem. De har ofte samarbeidspartnere de vet at er gode, og som de kommuniserer godt med.

Jeg anbefaler å jobbe med noen som kan kurse deg og dine ansatte til å gjøre det som er passe krevende. I tillegg kan det være fint å få juniortimer fra byrå, litt som vikartjeneste når egen tid og rekruttering ikke strekker til, eller det er et midlertidig behov. Noen leier inn e-commerce management fra byrå på det, og har noen som kommer og sitter hos dem for å forbedre i alle ledd.

Hvordan få hjelp med markedsføring av nettbutikk

I møte med byråer lønner det seg å være åpen. Ikke skjule ting som går på kompetanse eller annet. Alle i byråene vet at alle ute i nettbutikkene trenger spesialister og å late som noen annet bare hemmer kommunikasjon og utvikling. Blir det gjort flaue feil, er det avdekket store problemer, fortell om det. Da kan du få hjelp. De ute i byråene er vant til å hjelpe og de vil hjelpe. De liker å hjelpe og det må de, ellers blir de rett og slett ikke gode konsulenter.

Ja, det er eksperter og spesialister du møter, og du kan føle deg liten i møte med noen som kan mer om noe, men du er spesialist på din virksomhet. Ofte også på din bransje og din konkurransesituasjon. I tillegg er som regel konsulentene bare ute etter å hjelpe deg, ikke gjøre seg viktige. Så bare finn en du går godt med. I tillegg må det lønne seg for deg, så følg litt med på det, men vit at det gjerne tar år å jobbe med SEO og optimalisering av annonsesystemer og annet. Det er naturlig nok slik at innen annonsering hvor bud er en del av gamet er det ofte slik at gjennomsnittet byr vekk mye av marginene sine. Så det ideelle er jo over gjennomsnitt gode annonsesystemer og en nettbutikk som selger.

-Stefan

Markedsføring av nettbutikk er team-arbeid.

 

Du er påmeldt!

Share This