fbpx

Ønsker du å få mer ut av din nettbutikk ved hjelp av Google Shopping, men vet ikke helt hvor du skal begynne? Eller kanskje du allerede har prøvd Google Shopping, men ønsker å forbedre resultatene dine? Uansett hvor du befinner deg på denne reisen, har denne guiden noe for deg. Vi vil gå gjennom alt fra hva Google Shopping er, til hvordan du kan opprette effektive kampanjer og utnytte funksjoner som Google Shopping Feed -kategorier, lokal shopping, og Google Comparison Shopping Services. Så la oss dykke rett inn!

Hva er Google Shopping og hvordan får man gode resultater?

Google Shopping er en tjeneste fra Google som lar brukere søke etter og sammenligne produkter fra ulike nettbutikker. Produktene vises i et karusellformat øverst på søkeresultatsiden, noe som gir dem stor synlighet. Noen ganger vises produktene på siden, og i tillegg alltid under Shopping-fanen.

For å få gode resultater med Google Shopping, er det viktig å ha en velstrukturert og nøyaktig og beriket produktfeed, konkurransedyktige priser, høykvalitetsbilder, og gode produktbeskrivelser. Men det stopper ikke der. Et effektivt oppsett av kampanjer er også nøkkelen til suksess.

  • Google Shopping er den desidert største kanalen for salg.
  • Feeden er kjempeviktig, og kvaliteten kan variere voldsomt.
  • Du bør bruke CSS for levering av feed, les mer lenger ned.
  • Titler og beskrivelser er copywriting, ikke bare antall tegn som får plass.
  • Et godt budsystem og noen form for oppdeling på lønnsomhet er viktig.

Kampanjeoppsett for Google Shopping

Å opprette og administrere Google Shopping-kampanjer kan være litt komplekst. Du må velge hvilke produkter du vil markedsføre, sette bud-system for disse produktene, og optimere kampanjen for å få best mulig ROI. Dette kan være tidkrevende og krever en viss grad av teknisk kunnskap. Du bør også ta hensyn til at forskjellige produkter har forskjellige marginer.

Derfor anbefales det ofte å benytte et byrå med erfaring i Google Shopping. Selv om enkelte deler av prosessen kan gjøres selv, kan et byrå hjelpe med å håndtere mer komplekse oppgaver og sikre at kampanjene dine er så effektive som mulig.

Google Shopping Feed

Google Shopping Feed er en liste over alle produktene du ønsker å markedsføre på Google Shopping. Denne listen inneholder detaljert informasjon om hvert produkt, inkludert tittel, beskrivelse, pris, bilde-URL, og mer. Det er avgjørende å sørge for at denne feeden er så nøyaktig og detaljert som mulig, da den vil påvirke hvordan og når produktene dine vises i Google Shopping. Hvis du kan få feeden generert med mer data, som for eksempel farge, aldersgruppe og hvilken stand varen er i kan du få bedre pris. Google Merchant Center og Ads avviser produkter som ikke oppfyller retningslinjene, som hvis for eksempel bildet har tekst på feil måte eller feil oppløsning. Med en feilprosent over 20 øker prisen for visning drastisk. Så fjern feil, eller rett dem, og legg til mer av det som er riktig.

Google Shopping Feed -kategorier

Google Shopping Feed -kategorier er en metode for å klassifisere produkter i din feed. Ved å mappe dine produkter til passende Google Shopping -kategorier, kan du sørge for at de oftere vises for relevante søk.

Kategorimapping kan gjøres basert på data på produktnivå fra databasen til nettbutikken din. Det finnes ulike plugins som kan hjelpe med dette, men kvaliteten kan variere. Eksterne tjenester som DataFeedWatch kan også brukes for å berike og optimalisere feeden din.

Lokal Shopping

Lokal shopping er en funksjon som lar deg vise produktene dine i lokale søkeresultater. Ved å bruke en “local product inventory feed” (lokalt produktlager-feed) som en supplerende feed for Google Shopping, kan du fortelle Google hvilke produkter du har tilgjengelig i fysiske butikker. Dette kan være en effektiv måte å tiltrekke lokale kunder på hvis du har en fysisk butikk. Du kan til og med få gratis visninger. Denne feeden må samkjøre godt med hovedfeeden.

Google Comparison Shopping Services

Google Comparison Shopping Services (CSS) er en funksjon som lar brukere sammenligne priser og andre produktdetaljer fra ulike nettbutikker direkte på Google. Ved å være en del av Google CSS, kan du øke synligheten og konkurransedyktigheten til produktene dine. På grunn av en EU-dom kan du i praksis få 20% rabatt på visningene dine, flere visninger og mer salg.

Å lykkes med Google Shopping krever strategi, tid og teknisk kompetanse. Men når det gjøres riktig, kan det gi betydelige fordeler for din nettbutikk. Enten du velger å ta styringen selv, eller samarbeider med et byrå (gjerne oss), er vi sikre på at du vil se resultater ved å implementere de rådene vi har delt her. Lykke til!

-Stefan

 

Du er påmeldt!

Share This