fbpx

Søkemotoroptimalisering pris

SEO

Pris på søkemotoroptimalisering varierer. Det er fortsatt mulig å få overlegen avkastning på investeringer i SEO sammenlignet med andre kanaler. Kanskje bortsett fra nyhetsbrev, men det har ofte begrenset volum. Her får du en oversikt over faktorer som påvirker prisen, og hva det kan lønne seg å investere for å få positiv avkastning.

Konkurranse

Først og fremst varierer konkurransen. Da gjelder konkurransen i vid forstand, altså alle som kan få salg ut av de samme søkefrasene som deg konkurrerer om plassen. Konkurransen varierer også fra bransje til bransje, og det er forskjellig attraktivitet på forskjellige søkefraser. Du kan fortsatt komme sent, men godt, til festen.

Hvis du reiser tilbake i tid til 2005 kan du tjene mye på å være tidlig ute. I så fall er det lettere for deg å ta med børskurser eller lottoresultater likevel. I dag er det mye konkurranse overalt. Særlig på søkefraser hvor det er kjøpsklare kunder. Dette har nok å gjøre med at Google (Alphabet) og Facebook (Meta) har utviklet seg til verdens mest inntektsbringende selskaper. De har en slags monopol. Sånn er det bare. Konkurrentenes investeringer i betalt søk gjennom Google Ads, og andre digitale kanaler driver opp innsatsen, og prisen, på søkemotoroptimalisering. Fortsatt er SEO mer lønnsomt, men det er også noe som tar mer tid, og kunnskap for å få til.

Det er plass til tre på pallen. Det meste av avkastningen går til de øverste tre posisjonene. Det sier seg selv at det blir en del kniving om plassen. Det finnes strategier som long tail, og kombinasjon med andre kanaler for å nå de som er tidligere i prosessen, og følge dem opp.

Attraktive søkefraser ut fra kjøpsfase

La meg ta et relevant eksempel her. Se på de tre søkefrasene “hvordan komme høyt opp på google”, “søkemotoroptimalisering” og “pris søkemotoroptimalisering”. De er i forskjellige kjøpsfraser.

  • “hvordan komme høyt opp på google” – er et eksempel på søk utført av noen som gjør innledende undersøkelser. Det er anslag på at 90% av trafikken er her, men likevel er konkurransen lav. Min mening er at kunder flest skal ha resultater i går, og de tenker ikke som Warren Buffett rett og slett. Gå mot strømmen som Buffet og invester langsiktig i SEO, da finner du bedre risk/reward.
  • “søkemotoroptimalisering” – er et eksempel på en søkefrase hvor det er veldig mange søk. Sånn sett er den attraktiv, men det kan også være færre andel mulige kunder. Noen skal nok kjøpe, andre skal lese litt, og noen lurer grovt på hva det er. Uansett er konkurransen høy, og det kan være fint å gå på noen fraser hvor det er lettere å nå topp tre først.
  • “søkemotoroptimalisering pris” – er en frase hvor det er mer spissing. Dette er mer kjøpsklare mulige kunder som undersøker priser. Her er det mulig å få raskere resultater, men det er mange om beinet. Særlig innen visse bransjer. Jeg har valgt å prøve likevel, fordi vi har fått til andre vanskelige fraser.

Er billigere bedre?

Njae. For å være litt retorisk. Er en billigere veddeløpshest bedre? Her er det om å konkurrere. Det går absolutt an å kjøpe dyrt som er dårlig også. Høy pris garanterer på ingen måte resultater i denne bransjen. Er prisen på søkemotoroptimaliseringen lav, og det fungerer, så er det sannsynlig at de som står bak snart har mer enn nok å gjøre. Det er tross alt mangel på folk som kan.

Jeg har hatt noen kunder med lavt budsjett som likevel har hatt resultater, men det er sjeldent. Det er de som kan gjøre egeninnsats, og klarer å følge visse prosedyrer. Egeninnsats fra in house markedsfører eller eier i kombinasjon med et abonnement for oppfølging og kursing kan gå. Min erfaring er likevel at mange i praksis detter av. Det er vel tiden som blir spist opp etterhvert som gjør at dette ofte koker bort.

Vår egen litt dristige tilnærming er å gi garanti på SEO. Det er så mange som lover gull og grønne skoger, og mange som har prøvd mange byråer for å komme litt opp og frem. Det ser vi på som det største problemet for kunden.

Andre kostnader

Kvaliteten på nettstedet eller nettbutikken er ofte en flaskehals. Der er det veldig mye man kan gjøre. de siste årene har Google gitt stadig flere poeng for sikrere, raskere og mer mobilvennlige nettsteder.

Kvaliteten på innholdet er også avgjørende. Det er sjelden mulig å bare gjøre søkemotoroptimalisering, prisen blir påvirket av brukervennlighet, sikkerhet og hastighet på nettsiden. I tillegg må innholdet være av bedre kvalitet, og mer relevant enn det konkurrentene har.

Så hva er prisen for lønnsom søkemotoroptimalisering?

Det er litt forskjellig fra gang til gang. Det enkleste er bare å ta et møte med oss, og noen andre byråer, så får du bedre anslag. Sammenlignet med betalt annonsering er det likevel rimeligere å komme i gang. Er det et nettsted som fungerer, eller lett går å heve nivået litt på, så kommer man også raskt i gang. Er det millioner av søk i verden på dine søkefraser, eller er det mindre søk og mer lokalt? Fra 5000 per måned, så for du litt hjelp med innhold og web også, du må ha noe å gjøre søkemotoroptimaliseing på, og det er fint å kjøpe inn noe komplett. For noen lønner det seg å begynne med 50 000. Dette kommer helt an på din unike situasjon og dine mål. Uansett om du planlegger i tidlige fase, eller er helt klar, ta gjerne kontakt med oss, og minst ett annet byrå for gjennomgang og en konkret pris. Du bør også føle at du er litt på bølgelengde, at det går lett å prate. Da blir det bedre resultater. Så begynn gjerne med å be om møte for å bli litt kjent først.

-Stefan

sokemotoroptimalisering-pris
 

Du er påmeldt!

Share This