Det er viktig at mange potensielle kunder kommer inn på nettstedet ditt. For at dette skal skje, må søkemotorer rangere nettsiden din høyt. En god SEO-strategi vil hjelpe deg med dette og kan være avgjørende for at bedriften din skal lykkes på nett. I dette innlegget kan du lære de 5 viktigste søkemotoroptimalisering-tips.
1. Ditt oppdrag
Først og fremst trenger du å spesifisere målet ditt. Uansett om du har en blogg, en bedrift eller forening, er det viktig å ha et tydelig mål. Etterpå må du identifisere og fokusere på målgruppen din. Hvem trenger produktet ditt? Hvem kan være interessert i å lese bloggen din?
Alt dette er relevant før du begynner å lete etter søkeord. Det er veldig viktig å finne de riktige nøkkelordene. Verktøy som Answer the public og Google Trends vil hjelpe deg med det. Det finnes også kraftigere verktøy for byråer. Husk å følge regelen: selg det folk vil ha, ikke det du vil selge!
2. Teknisk SEO
Teknisk SEO handler om forbedring av et nettsted for å øke ytelse og rangering i søkeresultater i søkemotorer. Nettsiden din må være raskt. Den skal begynne å tegne innhold innen et halvt sekund, og den skal være klar etter to til tre sekunder. Dette er hva Internettbrukere og søkemotorer forventer. Nettstedet må ha en god kode-struktur, som vil hjelpe søkeroboter å navigere og forstå det. Siden må være trygg og sikker. Og den må være mobilvennlig. Dette er et grunnleggende krav i dag.
- Hastighet.
- Merking av tags.
- Schema.org oppmerking.
- Meta-data.
3. UX
UX (User eXperience) handler om hvordan brukerne opplever nettsiden din. Et nettsted hvor folk lett kan finne det de ser etter og er glade for å komme tilbake er målet ditt. Hvorfor? Fornøyde brukere er det viktigste for Google, og dermed viktige for deg. Derfor er brukervennlige nettsider ofte høyt rangert i søkeresultatene og har mange lojale besøkende.
- Grad av mobilvennlighet.
- Informasjonsarkitektur.
- Lett å navigere.
4. Innhold av høy kvalitet
Et flott blogginnlegg vil ikke forbedre rankingen din umiddelbart. Men på lengre sikt vil det definitivt ha en positiv effekt på søkemotoroptimalisering. Attraktive tekster har lavere bounce rate og høyere sjanser for å få oppmerksomhet på sosiale medier. De øker også sjansen for at brukere kommer tilbake til nettstedet ditt.
- Bounce rate, hvor mange som trykker på tilbake-knappen med en gang.
- Få lesere til å bli på siden.
- Få lesere til å gå videre på nettstedet.
5. Strategi i sosiale medier
Ettersom sosiale medier blir mer og mer populære, kan ikke Google og andre søkemotorer ignorere det lenger. Over 20% av verdens befolkning er på Facebook minst en gang i måneden. Derfor burde en blogg eller et nettsted ha sin egen Facebook-side. Og innleggene fra nettsiden bør også deles på sosiale medier.
- Velg riktig strategi ut fra hvor ofte du publiserer.
- Facebook er kraftigst i dag, på grunn av muligheter for målretting.
Søkemotoroptimalisering tar tid
Du har nå fått 5 gode søkemotoroptimalisering-tips av oss. Før du begynner å jobbe med SEO, må du være klar over en ting. Mange faktorer påvirker nettstedets plassering i søkeresultatene. Derfor krever SEO mye arbeid og ikke minst tid. Husk imidlertid at dersom det gjøres skikkelig, vil det lønne seg til slutt. Noen attraktive søkefraser med mye trafikk kan være svært verdifulle, konkurrentens byrå gir ikke slike plasseringer frivillig fra seg.
- Søkemotoroptimalisering er komplekst, det er mye som skal bli riktig.
- Søkemotoroptimalisering tar tid.
- Søkemotoroptimalisering er mer utfordrende der hvor det er mer konkurranse.
Hvis du trenger mer informasjon eller trenger hjelp med SEO, ta kontakt med oss på tlf, mail eller chat.
-Mats