fbpx

Er SEO pris eller kostnad det viktigste? Eller er det en del av noe større? Selv om gevinsten er viktig, så må man forstå hva det koster, og når man får gevinsten. SEO går for å være dobbelt så lønnnsomt som betalt søk. Hvorfor er det slik?

Hvordan kjøper du inn SEO

Hvilken gruppe hører du til? Vi har det samme vanlige som gjelder alle, man kan dele de inn i veldig mange grupper. Når det gjelder kjøpsadferd og pris er en vanlig inndeling de som skal ha det beste uansett pris, de som skal ha mye for pengene og de som skal ha det billigste. Mange følger dette mønsteret uansett situasjon. Ikke gjør det! Hvorfor? Fordi det ikke er slik SEO pris virker. Hvilken pris du ønsker å betale bør være avhengig av gevinsten.

Hvem får gevinsten

Du vinner dersom du kommer på førstesiden, du vinner mer hvis du kommer høyere opp. Det heter som kjent at det ikke finnes et bedre sted å gjemme et lik enn på andre siden av Google. De to øverste plassene får nesten 50% av trafikken, og den som er lengst ned får bare 2%. Da sier det seg selv at det ofte lønner seg mest å kjøpe det som er best. Eller, hvis man skal produsere selv, ansette den som er best. Eventuelt bruke noen år på å selv bli best, skjærer seg butikken da og man er blitt blant de beste så kan man tjene enorme beløp på SEO for andre.

Billigst SEO-pris

Billigst SEO pris er som regel bortkastet, det er ofte at det ikke virker i det hele tatt. Som min bestemor pleide å si, kjøper man billig så kjøper man dyrt. Billig SEO hadde kanskje virket oftere for ti år siden, men SEO er et område i stadig konkurranse og står man stille så synker man. Fordi det er nok av spillere som vet å klatre der ute. Mye for pengene kan være ok til å begynne med, for å prøve seg litt. Får det ikke kjerra over kneiken så er det greit å gi mer gass.

Fallgruver selv med høy kvalitet

Det som er best kan være kostbart, men det kan også være bortkastet. Hvis for eksempel ikke webløsningen holder mål. Eller innholdet. Brukersignaler er noe Google bruker for å vurdere relevans og verdi, og å levere verdi til brukerne er den grunnlegende verdien til Google. Blander du lav SEO pris med høy pris og høy kvalitet kan du i verste fall bli tatt av Google for billige metoder som etterhvert er blitt definert som manipulative. Dette er en trussel mot Googles kjerneverdier, de skal levere best søk, og så lenge de gjør det så har de flest brukere. Og reklameinntekter. De skal da ikke ha noen nisser som driver å får opp dritt med ufine metoder. Det tar de svært alvorlig, deres mest kjente programmer for å motvirke dette er Penguin og Panda. Med svartelisting faller selv den beste kvaliteten i fisk.

Du trenger god nok SEO, og noe SEO av høy kvalitet der hvor det er konkurranse foran kvantitet. Du trenger web laget av kombinert SEO-byrå og web-byrå.

Mer å tenke på

Du kan lure litt på hvorfor Warren Buffet er så rik. Det finnes rikere mennesker, men de er gründere og han er investor. Noen år har han også vært rikest. Han er helt åpen om det selv. Det er veldig bra risk/reward på mer langsiktige investeringer. Mennesker er noen klikkhorer som skal ha instant gratification. Vi er vant til lørdagsgodt og fredagspils. Derfor er det alltid så sterk rift om kortsiktige løsninger. Det blir så mange om beinet. SEO tar tid. Selv om det går for å være dobbelt så lønnsomt så sliter våre kunder veldig med å satse på SEO selv om de betaler en brøkdel per konvertering sammenlignet med andre kanaler. Jeg har sett flere som har fått over 20 ganger mer igjen for pengene på SEO som bare ikke klarer å investere fordi det er vanskelig og det tar tid. De øker gjerne budsjettet for betalt reklame. Det ligger kanskje i menneskets natur å være kortsiktig, men de store gevinstene tar lenger tid.

For å fritt sitere Onkel Skrue: “Den som ler sist, ler best”.

Se mer om våre SEO-priser på våre tjenestesider for SEO.

-Stefan

 

Du er påmeldt!

Share This