Hvordan bli synlig på Google? – Først må du vite dette

hvordan bli synlig på google

Lurer du på hvordan du blir synlig på Google? Det finnes to hovedretninger, SEO og Google Ads. Her får du en grunnleggende gjennomgang for at du skal få bedre oversikt.

Jobber du i en stor eller liten bedrift, eller er du eier? Med alle bedrifter oppstår det fra tid til annet et grunnlegende problem. Du kan tenke deg å selge mer eller selge til andre kunder. Kundene trenger å finne din bedrift og den fantastiske tjenesten eller det unike produktet du og dere selger.  Det er da du innser at du trenger å markedsføre bedriften, og det digitalt. Du skjønner at Google er en viktig del av det. Men hvordan blir du synlig på Google? – Det finnes to grunnleggende måter å markedsføre din bedrift på Google.

Hvordan bli synlig på Google med betalt annonsering (Google Ads)

Google Ads er for mange den eneste måten å bli synlig i Google på. Det fungerer, og det gir resultater raskt. Jeg mistenker at dette er grunnen til at så mange assosierer markedsføring i Google med nettopp Google Ads, for ikke å nevne at de deler navn og morselskap. Med Ads kan du få avkastning på reklamebudsjettet relativt raskt. Du kan få se en tydelig sammenheng mellom det du bruker og det du får inn. Dette får du som regel med betalt annonsering i Ads. Man kan nesten se på det som tradisjonell reklame, bare for det digitaliserte 21. århundre. 

En annen fordel med Ads at det er mulig å analysere og tolke data for å kontinuerlig forbedre annonsene. På den måten kan du få økt avkastningen din.

Så hvis du er ute etter rask effekt, lavere risiko, og et velprøvd system for annonsering, er betalt annonsering gjennom Ads svaret på “hvordan bli synlig i Google”? Her skal man også huske på at dersom du ikke har tid, erfaring og kompetanse nok til å effektivt styre dette selv – så taper du… både penger og kunder. Vår erfaring er at dette er et realistisk scenario for små og mellomstore bedrifter, og at de da som regel alltid tjener på støtte og hjelp fra et eksternt byrå eller konsulent.

Hvordan bli synlig på Google med søkemotoroptimalisering (SEO)

Det andre svaret på hvordan man skal bli synlig i Google er søkemotoroptimalisering, eller SEO. Dette er også noe vi har skrevet masse om, og som du kan lese mer om i vår fagblogg. SEO blir ofte ikke forbundet med digital markedsføring fordi det ofte kan gå lenger tid før man ser resultater. Det er også et område innenfor markedsføring hvor vi i Norge ligger etter resten av verden. Dette kan jo være en mulighet for deg til å komme opp og frem før de andre. SEO er mer “nytt” enn betalt annonsering, og mye mer komplekst og vanskelig å forstå for mannen i gata, dette skal vi ikke gå inn på i dette innlegget (les mer om SEO her).

Når vi snakker om SEO så snakker vi om å optimalisere koding og innhold på nettsider. Det er slik Google får en bedre forståelse av hva som befinner seg på nettsiden. Google selv vil deretter fremme din nettside og ditt innhold til brukere som søker etter informasjon som er av verdi for dem. Det er kortversjonen av hvordan bli synlig på Google med SEO.

Når det kommer til avkastning er SEO som regel langt mer effektiv enn betalt annonsering. Dette fordi man kan typisk gjøre mye selv, og fordi man ikke betaler per klikk. Den andre siden av mynten er at det tar lang tid å bygge opp nettside, og spesielt innhold på en slik måte at leserne og Google bedømmer det som bra nok.

Du får altså lav risiko, men kan få flere ganger så mye enn det du bruker på det, forutsatt at det gjøres riktig og konstant vedlikeholdes. SEO er også vanskelig å måle og analysere sammenlignet med betalt annonsering, og det er hele tiden i utvikling. Det gjelder å følge med, det gjelder å være på ballen tidlig dersom du skal være med å konkurrere til neste år.

Google Ads eller SEO – Hva passer for deg?

Kort oppsummert så vil Ads fungere for bedrifter som selger sko, klær, verktøy og andre produkter til konsumentmarkedet. På den andre siden kan SEO være en bedre løsning for bedrifter som selger tjenester og løsninger som representerer en større investering. Dette er typisk i tilfeller hvor kundene gjør mer research før de kjøper. 

Man se litt på betalt annonsering som “reklame” og SEO mer som “PR og omdømme”. Betalt annonsering og optimalisering fungerer forskjellig, men kan gjøre underverker sammen! 

Fant du ikke det du lette etter? Eller har du andre spørsmål om hvordan du kan bli synlig på Google? Ta kontakt på chat eller send oss en e-post, så kan vi hjelpe deg videre.

-Nicolai

 

Du er påmeldt!

Share This