Du får ikke gjort alt, og her kan du får hjelp til å prioritere din innsats på SEO i 2022. Her kommer noen spådommer, de sikreste først. Nytt år, nye muligheter!
Dette skjer garantert
Den sikreste spådommen er at konkurransen øker. Avkastningen ligger på topp tre, og som alle andre år er dette en never ending story. Noen av de som er i nærheten av topp tre jobber seg opp, og dytter ned noen av de som er der. Dette kommer garantert til å skje med noen av dine posisjoner. Så den som sitter stille i båten synker. I år må båten lenses for dårlig kode som stadig renner inn.
Web Core Vitals får mer effekt for SEO i 2022
Du har sikkert fått med deg det store fra 2021, de lenge varslede endringene om at Google nå premierer nettsteder som er bedre utviklet og designet. Dette handler ikke om innholdet, men er en del av teknisk SEO 2022. Rekkefølgen koden laster ned elementene på er nå viktig. At ikke det kommer et bilde og skyver ned innholdet etter et sekund, noe som gjør at folk kan trykke feil. Dette fenomenet måles som CLS, cumulative layout shift. Det er mange andre mål i Web Core Vitals, og det begynner å komme resultater fra tester som sier noe om hva som har noe å si akkurat nå. Husk at de som er et skritt foran vinner, og at det ofte ikke er nok å oppfylle dagens krav. Du må se hva som kommer.
- Kontroll på CLS, cumulative layout shift belønnes allerede.
- Lavere LCP, largest contentful paint, lønner seg.
- Mindre TBT, total blocking time, gir også avkastning nå.
Hastighet
En tidligere problemstilling var hvor lenge det tar for en nettside å laste på mobil. Dette er nå også et mål innen Web Core Vitals, men det var et mål som eksisterte før det. Til å begynne med så man ikke stor forskjell på rangering av trege og raske sider, det ble gitt lite poeng for dette. I dag er det stor forskjell, og på et av de siste møtene i vår bransjeorganiasjon ble dette diskutert. Det er enighet om at det i dag er omtrent umulig å komme høyt opp på søk med treg nettside. For de som ikke er så innsatt i hastighet enda, så er det flere mål på det, og årsaken er ofte dårlig dataarkitektur. Noen ganger også billig server. Vi har for lenge siden fått koden på nettløsninger vi drifter i orden, men sliter fortsatt med noen kunder som har nettløsninger andre steder. Skal du komme noen vei med SEO i 2022, så må du ha kontroll på dette.
Jeg tror at CLS gradvis får fler poeng, på samme måte som hastighet gradvis fikk det etter at det ble introdusert. Hastighet får fortsatt gradvis fler poeng, flere år etter at målet ble introdusert.
AI påvirker SEO i 2022
Den store skrellen fra i fjor med mer AI fortsetter. Kunstig intelligens er ikke alltid så intelligent, og mange innen SEO er nok frustrert med hvordan Google skriver om metadata og viser noe helt annet enn det man ønsker i søkeresultatene. Nå har nok flere pønsket mer ut av hvordan dette virker, men dette blir en stor oppgave for de som driver med SEO i 2022.
Mer konkurranse
Det begynner å bli høye priser på Google Ads, og det er naturlig at flere enn før prøver seg på organisk søk. Mange har også mye penger, særlig de som har gjort det stort på nettsalg under pandemien. Kanskje, kanskje ikke, kommer mange med dype lommer over fra Google Ads i løpet av året.
-Stefan
I år handler det om å bi kvitt bugs.