Google Ads blir tøffere i 2022. Det er ingen tvil. AI blir det mye mer av, men er fortsatt ofte like smart som en brødrister. Året handler delvis om å forstå den lille halvfuksjonelle brødristeren.
Dette skjer garantert
Google prøver å finne ut av hvordan de får mer penger ut av kundene sine. De har enorme ressurser hva gjelder å generere idéer og å teste dem med tanke på lønnsomhet. Dette skjer jo hvert år, og etterhvert kan det være at de tar for mye, og omsetningen går ned. Dette har ikke skjedd enda, så de prøver seg nok videre. Dersom pandemien blåser over blir det et fallende totalmarked for mange på nett, og det som var rimelig for Google å ta, kan bli grådig når markedet skrumper inn.
Økt konkurranse på Google Ads i 2022
I 2022 er det økt konkurranse på Google Ads. Mer enn andre år. Mange annonsører har gjort det stort på netthandel og annet digitalt under pandemien, og de har sprekkferdige lommebøker og enda større ego. Det betyr ofte krig om markedsandeler. At annonsørene etterhvert byr vekk marginene sine på Ads. En slags last man standing. Det er plass til et visst antall annonsører på hver søkefrase, de som bare er litt over gjennomsnittet flinke byr vekk marginene sine i et nøytralt marked. Fordi avkastningen er på toppen.
De siste månedene har vi opplevd å få sene svar fra Google Ads support, og svært sene svar fra Google Partners, vi er et sertifisert partnerbyrå og får til vanlig bedre support enn andre. I fjor fikk vi etterhvert kortere og kortere svar, til slutt beklagelser om stor pågang.
Kvalitetspoeng på landingssider
I fjor så vi at det ble vanskeligere å få høye kvalitetspoeng på landingssidene på Google Ads, og i 2022 tror vi dette blir verre. Fordi Google har satset på Web Core Vitals på organisk søk. De utvikler systemer for å måle kvalitet på nettsider. Dette liker jeg, for vi har lenge jobbet med dette selv, og kan løse det, men det går ressurser. Det er også administrativt vanskelig, fordi vi har mange kunder som kun har Ads, men ikke drift av nettsider eller innhold. Dermed kommer vi til å selge mer av våre generelle abonnement hvor vi jobber mest der hvor vi beregner at det skaper mest verdi for kunden.
Hvis du får høyere kvalitetspoeng, så får du langt lavere pris.
Gamle format fases ut
I fjor ble det startet utfasing av manuelle format. Det betyr at mer og mer skal styres av kunstig intelligens. Det blir lagt sammen setninger som er laget av reklamefolk som utvikler kampanjene, som oss. Deretter blir de smekket sammen tilfeldig først, og deretter ser AI et system i dette. Dette skjer i Display-nettverket og på tekstannonser. Kunstig intelligens har mange styrker, men gjør også mange banale feil. Tidligere har vi likt å lage manuelle annonser av det som gikk best, og andre i bransjen vi har snakket med gjennom våre bransjeorganisasjoner har også hatt utfordringer med dette. Noen har prøvd å emulere gamle format med en teknikk som heter pinning, men da ofte med lavere kvalitetspoeng på annonsen, og høyere pris. Her er mange i lang brytekamp med Google og det kommer nok til å prege 2022 også.
Oppsummering – Google Ads 2022
- Google skal ha mer betalt.
- Økt konkurranse.
- Mange har mye penger der ute.
- Mindre støtte fra Google.
- Kvalitetspoeng på landingssider viktigere.
- Gamle format fases ut.
- AI blir viktigere. Det gjelder å forstå hvordan AI fungerer og oppfører seg.
Det var våre spådommer for året som kommer. Artikkelen blir oppdatert i løpet av året. Du kan også få hjelp med Ads fra oss.
-Stefan
Kunstig intelligens. Noen ganger smart som en brødrister, andre ganger noe nytt og nyttig.