Hvordan ser en SEO ekspert ut egentlig? Du hører jo gjerne på eksperter, men du lurer kanskje også litt på hvordan du vet at noen faktisk er ekspert. Når det handler om et fagområde som er litt ukjent så er det ikke så alltid så lett. Her er noen råd.
Hvis du leter etter noen som kan heve dine resultater på SEO så er det lett å tenke seg at du ønsker å spørre en ekspert om råd. Ikke en idiot. Fagfolk pleier å klumpe seg litt sammen. I et miljø. Du er kanskje på utkikk etter en konsulent. En selvstendig konsulent eller ekspert kan tenkes å være dyktig og kunne gjøre mye til en rimelig pris. Med sertifiseringer fra Google har du ett kvalitetsstempel å forholde deg til. Byråer som helhet kan også sertifiseres og oppnå partner-status hvis de har medarbeidere med mange nok sertifiseringer.
Så hva er egentlig en SEO ekspert
I gamle dager hadde man en webdesigner. Jeg som skriver dette var selv en av de for 20 år siden, ved siden av min faste jobb i NetCom. Da jeg sendte regninger på søkemotoroptimalisering så var det omtrent ingen som skjønte hva det var, og noen ganger kom det spørsmål fra en av de på regnskap hos kunden som godkjente fakturaer. Resultatene kom som regel inn på topp med minimal innsats. Jeg var en SEO ekspert og webdesigner. Jeg har valgt å ikke jobbe selvstendig lenger, men spesialisere meg mer og har ansatt andre som etterhvert kan mer enn meg om sine områder. Det er fordi det er blitt vanskeligere å nå opp alene. Det er også hyggeligere å jobbe sammen med flere andre. Jeg synes også at det er fint å få komme lenger inn i faget.
Hva passer for hvem
Du kan tenke på ditt behov først. Er du alene i markedet? Løser du et problem ingen har? Da har du lav konkurranse. Det er mulig å bruke en frilanser, en fagperson eller lære seg noe grunnleggende selv. Du kan lett google dine produkter og tjenester, i tillegg problemer du løser. Så ser du hva du skal konkurrere mot. Det er de øverste som får trafikken. Sånn sett kaster de fleste vekk innsatsen. Det er kun toppen som får avkastning.
Hva slags SEO ekspert trenger du?
Jo, i dag er det slik at du trenger flere eksperter, fordi det trengs mye kunnskap fra flere områder. Det var det jeg fant ut for noen år siden, og derfor satset jeg på å bygge et byrå med spesialister innen fagområder som trengs for å få søkemotoroptimalisering til å fungere.
Det trengs webutvikler. Det holder ikke med webdesigner lenger. Noen må fokusere på sikkerhet og drift for at koden alltid er oppdatert, siden godt kryptert og at den er rask. Dette er noe Google gir poeng for. I tillegg er det mulig å bli svartelistet hvis man slurver.
Det trengs en designer. Gjerne en som kan front end, og som kan noe om visuell kommunikasjon. Hvis denne personen også kan noe om brukervennlighet, så er det fint. En interaksjonsdesigner, eller i det minste en som har dette som ekstra fag er viktig. Så du får
I et salgsavdeling tår typisk 20% av selgerne for 80% av salget. Det samme gjelder salgstekst. Det trengs innhold for de som undersøker problemer og er tidlig i kjøpsfasen. En profesjonell tekstforfatter. Og copywriter. Gjerne fra den 20%-en som leverer.
Tips
Bruk en “SEO ekspert” som kan vise til høye plasseringer for sine kunder, innen søkefraser hvor det faktisk er søk. Bruk en som er en del av et nettverk eller byrå, så du får resten av delene som skal til for at det skal fungere. Hvis du har noen av delene selv, lytt til eksperten, hvis du vil bruke din egen webdesigner eller byrå som du alltid har brukt, få eksperten til å spesifisere nye krav for hastighet, sikkerhet og brukervennlighet. Hvis du har noen intern som du foretrekker at gjør innholdet, få eksperten til å se til at innholdet blir godt nok og målrettet mot noe folk faktisk søker på. Deretter målt og optimalisert.
Flere synergier
Jeg håper at du nå forstår at SEO i dag er en del av en større helhet. At avkastningen ligger i toppen og at det har drevet konkurransen lenge. At det på samme måte som innen salg er noen få av de som jobber med SEO som faktisk leverer. Så kan du få positiv avkastning. Det finnes fortsatt områder med mindre konkurranse. Det finnes fortsatt en SEO ekspert som kan få resultater dersom denne er en del av et team. Selv om konkurransen er knivskarp.
Du kan få synergier mellom SEO og betalt annonsering gjennom at det er lettere å teste raskere.
Innen betalt søk er det også synergier gjennom å la kreative jobbe med analytikere som kan hjelpe til med å forstå statistikk om menneskelig adferd. Som er kompleks.
Når eksperter blir utdaterte
Jeg har studert kunst, økonomi, ledelse og markedsføring. Faktisk ikke digital markedsføring eller web. Der er utviklingen så rask at utdanning per definisjon er utdatert, men jeg har fått en del utbytte av mer klassiske og grunnleggende fag. Så jeg hadde ikke nødvendigvis lyttet til en professor i digital markedsføring hvis det er om å finne det siste og beste for å komme de siste millimeterne foran konkurrentene. Jeg leser forresten en bok om adferdsøkonomi for tiden, en nobelprisvinner. Det finnes faktisk en del forskning på at eksperter innen finans gjør det i gjennomsnitt verre enn sjimpanser som kaster dart på børs-sidene. Det samme kanskje gjelder SEO. Samtidig øker vår og våre kunders trafikk fra SEO øker år etter år. Kanskje det er flaks. Jeg ser man at det finnes eksperter innen poker. De samme går igjen i toppen hvert år. Noe man kanskje ikke skulle tro.
-Stefan