fbpx

Hvorfor annonsere på Google? Jo, for å øke salg gjennom å plassere deg eller dine produkter og tjenester foran en potensiell kunde i riktig fase i kjøpsprosessen. Google sine annonsesystemer, Google Ads og AdSense, er i dag de største og mest omfattende systemene for annonsering på nettet. I dette innlegget får du noen tips til hvordan du kan annonsere på Google på riktig måte for din bedrift.

Du har to alternativer, og det er en fordel å avklare hvordan du velger riktig først. Prøve selv, eller få inn et byrå. Vet du allerede at du er i sistnevnte kategori, så kan du hoppe ned i teksten til hvordan annonsere på Google med byrå.

Prøve litt selv først

Hvis du skal prøve litt selv, eller du setter en ansatt på saken, så er det en fordel hvis den som skal gjøre oppgaven:

  • Kan vise til gode salgsresultater tidligere.
  • Er glad i tekst.
  • Har mye tid.
  • Forstår statistikk.
  • Din bedrift har lav konkurranse.

Det er greit å prøve seg litt først. Det mange oppdager er at systemet er mer komplekst enn ventet. Jeg har sett at mange sliter mest med å finne riktige søkefraser og å sette opp riktig budgivning. I tillegg er det vanlig at klikk og visninger faller i løpet av den første tiden. Det betyr at annonse-systemet ikke har like høy kvalitet som gjennomsnittet av konkurrentene. I så fall byr man lett vekk marginene sine. Dersom dette skjer med deg, så må du prøve hardere eller smartere, alternativt finne et byrå.

Annonsere på Google med frilanser

Det er mange flinke frilansere der ute, og flere av dem er fast leid inn av et byrå. Likevel er det noe du bør tenke på først:

  • Jobbmarkedet for de som kan vise til resultater på søkemotor er meget godt. De jobber ikke som frilanser.
  • Det er de flinkeste som lettest oppnår lønnsomhet.
  • Søkemotor er komplekst.
  • Nivået på webløsninger som skal til for å konkurrere er høyt.
  • Får du en senior, en som er mer “full stack” markedsfører så kan det gå.
  • Sertifiseringer fra Google er et minimum, men ingen garanti.
  • Får du en “jack of all trades” så kanskje systemet ditt får dyr reklameplass.
hvordan annonsere på google med byrå

Hvordan annonsere på Google med et byrå

Hvis du skal bruke et byrå så er det visse kriterier som bør være oppfylt for at dette skal fungere for alle parter.

Du trenger et byrå som er:

  • Google partner-byrå..
  • Sertifiseringer på plass for de som hjelper deg.
  • Kan web for SEO.
  • Kan både betalt og organisk søk.
  • Har en individuell resultatgaranti.

Din bedrift trenger:

  • Et stort nok budsjett for reklameplass til å få nok data til å styre.
  • Et stort nok budsjett for reklameplass til at tidsbruken til byrået ikke blir uforholdsmessig stort
  • Et stort nok budsjett for styring til at det kan brukes nok tid til å komme inn i bedrift og marked
  • Budsjett til web og innhold for å få utviklet relevante landingssider
  • Tid til å bruke sammen med byrået
  • Fokus på lønnsomhet

Kort oppsummert

Potensialet for økt salg og vekst ved å annonsere på Google er stort. Men det er samtidig viktig at man velger riktig fremgangsmåte for sine ønsker og sin bedrift. Annonsering koster mye tid og penger, så det er essensielt at man ikke satser for mye eller for lite. For enkeltpersonsforetak kan det være en fordel å prøve litt selv først eller hyre inn en frilanser. Dette fordi disse har som regel et lavere minste-budsjett, men salget vil samtidig ikke nødvendigvis skyte til værs.

Når det kommer til små bedrifter og aksjeselskap vil jeg anse det som en risiko å hyre inn en frilanser eller gjøre det selv, det kan fort koste mer enn man får igjen. Dette fordi man fort kan miste kontrollen dersom man ikke har erfaring og kompetanse til å forvalte større budsjetter og kampanjer.

Det er her man innleder samarbeid med et byrå som kan sakene sine, og som skjønner deres situasjon. Ofte vil mye av prosessen være rådgivning, planlegging, og arbeid med andre ting enn å annonsere på Google. Som for eksempel å sørge for at man har kapasitet nok til å ta på seg en større mengde oppdrag, at varelageret og distribusjonssystemet er oppdatert og fungerende, eller at de som behandler leads kan selge. Treffer man på dette kan selv en mindre annonse-kampanje fungere veldig bra. Treffer man feil, risikerer man at pengene man bruker på markedsføring ikke resulterer i salg, og i verste fall kan skade bedriften sitt omdømme.

Det å annonsere på Google er ikke lett, men kan være en gullgruve dersom man gjør det riktig. Det er da viktig at man vurderer sine behov og ønsker, og at man forstår hva som er riktig for seg og sin bedrift.

Vi i Coinno er eksperter på å annonsere på Google med Ads. Dersom dere trenger hjelp med dette eller har noen spørsmål er det bare å ta kontakt med oss via mail, telefon, eller i chatten.

– Nicolai

 

Du er påmeldt!

Share This