Sosialt entreprenørskap kan være så mye forskjellig. I dag hadde vi workshop for flyktinger med startups i våre lokaler. Det var spennende å høre på deres presentasjoner, og de hadde en del interessant på gang. Vi hadde program med kartlegging av verdiløfte og segmentering.
I går hadde vi sett på deres presentasjoner for å kunne lage et tilpasset program for dem i dag. Det vi ser på som grunnleggende for å lykkes er kartlegging av segment og målgrupper, deretter å kartlegge verdi man leverer. Vi brukte modellen “Value Proposition Canvas” av Osterwalder et al. og kjørte workshop i høyt tempo. De jobbet i grupper med sine egne selskaper. Språket viset seg å være godt nok, de gjorde det meste riktig selv om vi hadde 10% av den tiden vi pleier tilgjengelig. Dette er sosialt entreprenørskap som kan få ringvirkninger, flere av deltakerne er selv også sosiale entreprenører.
Her er det mye som kan gå bra, de fleste har høyere utdannelse og de har noen fine idéer. Nå er noe av dette litt mer tradisjonelt, og ikke innovativt nok enda for å få støtte fra Innovasjon Norge. Deres budsjett er naturlig nok den største utfordringen, så vi har jobbet med lanseringsstrategier som er mer b2b eller på andre måter mindre kapitalkrevende. Ta kontakt dersom dere er interesserte i å investere i interessante virksomheter. Det kan være veldig inspirerende. Dette er arbeidsvillige og tilpasningsdyktige mennesker med ressurser.
-Stefan