Hva skal til for å beskytte seg i dag og finnes det alternative strategier? Hva passer for hvem? Dette er et stort område som er lurt å gjøre skikkelig så fort som mulig. Man vokser inn i navnet sitt. Her er noe om når det passer med varemerkebeskyttelse.
Etter et heldags-kurs hor Patentstyret kan jeg dele med meg litt av hva jeg syntes var interessent. Jeg går med jevne mellomrom på slike kurs for å oppdatere meg, så dette er både rettet til de som jobber med dette til daglig og de som vurderer hva de skal gjøre for første gang.
Først og fremst jobber vi med åpen innovasjon. Vårt navn Coinno er en forkortelse av collaborative innovation og en retning innen åpen innovasjon. Det betyr at vi primært bruker alternative strategier for intellektuelle rettigheter, men ikke alltid. Hva gjelder varemerke er det jo uten tvil greit å kunne beholde rettighetene til det selv. Det skjer ikke helt av seg selv i dagens samfunn hvis man ikke har en bevisst strategi. Behovet oppstår for å kunne eie et godt rykte og gjøre det lettere for kunder å finne de som leverer kvalitet over tid. I motsatt ende har man så kallede generiske merker. De lager gjerne kopier på utgåtte patenter.
Hva gjelder juridiske rettigheter er de ikke verdt mer enn det man over tid kan bruke for å forsvare de inntil det foreligger en endelig dom. Det kan være snakk om lang tid og mye penger. Det er flere i dag som foretrekker Stockholm foran London for å gjøre opp ved tvister i sine kontrakter. Saker om intellektuelle rettigheter er oftest ikke mot en kontraktspart og dermed blir saken dyr.
Så se til at dere har alle domener i orden først. Har dere bare ambisjoner om å ha virksomhet i Norge kan det holde med å ha navnet i sitt firmanavn.
Ønsker dere datagraving og søk i flere databaser, en internasjonal strategi eller hjelp med å registrere designbeskyttelse eller varemerke kan vi bistå. Dette er i utgangspunktet tjenester som gjelder de med store budsjetter, men vi har også en del strategier som passer for de aller minste. Her er det også greit å huske på at dette ikke alltid er nødvendig, men det kan bli det hvis man har ambisjoner. Patentstyret hevdet at varemerket som regel sto bak 1/3 av børsverdien til selskaper generelt. Selvsagt trenger man et varemerke som gir de riktige assosiasjonene, bidrar til at kundene får en opplevelse som forventet og at de dermed blir mer fornøyde.
-Stefan