Vi tror på konseptutvikling integrert i forretningsutvikling. Tror du konseptutvikling bare handler om å lage et grafisk konsept? Det er også viktig med branding, men det finnes noe mer grunnleggende. Strategisk konseptutvikling i tråd med markedsanalyse og å ha kontroll på tallene er en forutsetning for å få kommersiell suksess. Vi hjelper bedrifter med konseptutvikling og deler med oss av noen trinn i prosessen. Denne artikkelen er passende for startups og bedrifter i SMB-markedet, men også for større bedrifter som et eksempel på hvordan konsept og lønnsomhet kan henge sammen.
Hva trenger du å vite?
Når vi hjelper deg med utvikling av ditt konsept, trenger vi å ta stilling til noen viktige parametere. For eksempel trenger du å danne deg oversikt over ditt potensielle marked.
Når produktet ditt er bare en idé, kan det være vanskelig å forsvare dine antagelser. Vi kan hjelpe deg med et konkret verktøy som du kan bruke for å regne ut ditt markedspotensiale. Markedsanalyse er et nøkkel til det.
Start med å mappe begreper. Dette blir din handlingsplan for å kunne foreta en god markedsanalyse:
Dekningsbidrag
Dekningsbidrag er inntekt fratrukket variable kostnader. Dekningsbidrag skal kunne dekke de faste kostnadene og næringsinntekten din.
Tips: Skriv alle faste og variable kostnader som kan dykke opp i løpet av din forretningsetablering. Tenk hvordan du kan få dekket kostnader frem til salg eller investorkapital.
Nullpunktomsetning
Nullpunktomsetning er en omsetning du må ha for å gå akkurat i balanse.
Tips: Lag en prognose som gir deg oversikt over produksjonskostander (tjenesteutforming) og betalingsvillighet i det markedet du vil oppnå. Multipliser dette med antall enheter du må produsere og selge for å oppnå nullpunktomsetning.
Produkter
Dine produkter er en samlebetegnelse for varer og tjenester du selger.
Sett prislapp på alle tjenestene som du kan omsette for penger. Lag et produktoversikt.
Kundesegment
Kundesegmentet er det markedet som du må dele opp i mindre målmarkeder (kundesegmenter) etter kriterier som påvirker tilbud og etterspørsel.
Tips. Et kjent strategi for å nå forskjellige segmenter er: Prisstrategi, pakker, kvalitet.
Markedsandel
Markedsandel er den andel som betjenes i markedet, som regel uttrykt i prosent.
Tips. Start med å definere dine konkurrenter. Om du finner tre hovedkonkurrenter kan du anta at de tar 100 % av markedet i dag. Du må se om du kan overvinne på bakgrunn av din strategi noen av deres kunde og dermed kan anta % av markedet du kan regne med.
Substitutt
Substitutt er det nærmeste produktet eller tjenester som allerede omsettes på markedet. Det kan også være en annen type produkt som oppfyller samme kundebehov.
Posisjonering
Posisjonering betyr hvordan ditt produkt eller bedrift fremstår i kundenes øyne. Verditilbudet er viktig her. Posisjonen er også relativ til konkurrerende tilbud.
Markedsstrategier
Valg som innebærer en posisjonering i forhold til kunder/konkurrenter på en måte som gir bedriften et konkurransefortrinn.
Pris per kunde
Kontaktpris: Kontaktpris det det koster å informere en kunde. Eks: Annonse: 5.400 = Kontaktpris 68 øre Antall lesere: 8000
Respons: Antall som svarer på et markedsføringstiltak. Eks: 20.000 flyers, 400 svar = 2% (Uttrykk for markedstiltakets effekt).
Klikkrate (CTR): Antall som svarer på et digitalt markedsføringstiltak. Eks: 20.000 visninger av annonse, 400 klikk = 2% (Uttrykk for markedstiltakets effekt).
Konverteringsrate: Andel som responderer gjennom å ta kontakt eller bestille, etter å ha klikket på annonsen.
Pris per konvertering (CPC): Hva man betaler for en kundehenvendelse. Pris per klikk * antall klikk delt på antall henvendelser.
Pris per kunde: Prisen på kundehenvendelsene / salgsraten på henvendelsene. Betaler du 1000 kr per henvendelse og 25% blir til kunder er prisen per kunde 1000 / 0,25 = 4000.
Les mer om våre tjenester innen konseptutvikling.
-Tatjana