Innholdsproduksjon er et begrep i endring. Flere snakker om “content”. Da gjerne som en del av markedsføring. Et annet nytt begrep er “inbound” og da ser man litt på strategisk “content”. Skal noe av det virke så må innholdet være av høy nok kvalitet.
Kvalitet
Det mange glemmer i disse digitale dager er at innholdsproduksjon er noe evig og klassisk. Kvalitet hjelper når det blir trangt om plassen. Vi ser nå en økende konkurranse digitalt og vi ser en økende etterspørsel etter innhold med kvalitet. Vi ser en gryende renessanse for profesjonell innholdsproduksjon.
Digitalt
Det mange klassiske innholdsprodusenter glemmer er digitale mål. Ikke nok med at søkbarhet og SEO er viktig, det er altså mer og mer krevende. På 90-tallet kunne man legge inn noen søkeord, sende sidene inn til noen søkemotorer og så fungerte det, det var omtrent ingen konkurranse. Det er nå 17 år siden jeg sendte min første faktura for SEO. I dag er konkurransen annerledes. Manualen til de som kalibrerer algoritmene for Google er på 200 sider. Det er tekniske krav til kryptering, hastighet og sikkerhet. Det er relativt krevende å komme et hestehode foran for å kapre plasseringer i dag. For de fleste er det umulig. For oss er det moro.
Hvordan man konkurrerer
For at man skal kunne konkurrere i dag trenger man å forene klassisk innhold og markedsledende høyteknologiske verktøy. I tillegg er det ofte et krav om at man på en eller annen måte skal kunne spore hvordan innsatsen fører til nye kunder og at dekningsbidrag per kunde skal være høyere enn kostnadene. Tiden med “content” uten mål og mening og innhold med lav kvalitet er forbi i de fleste bransjer.
Innholdsproduksjon som lønner seg er helhetlig, målstyrt, har strategisk SEO og er av høy kvalitet i seg selv.
Stefan