Hva koster søkemotoroptimalisering, og enda mer interessant, hva kan man tjene på det?
Hva koster egentlig søkemotoroptimalisering
Dette kan vi gi et relativt generelt svar på. De første årene, og med jevne mellomrom sier vi ja til alle oppdrag for å etterpå måle hva som lønner seg for oss. Og kunden. Lønner det seg for kunden så vokser kunden, og forblir hos oss. Et alternativ kan være at kunden ønsker økt avkastning på søkemotoroptimalisering, eller avlastning.
Om hva man vil oppnå
Det er greit å ha kontroll på egne merkevarer og at eget selskap kommer opp som man ønsker. Det er relativt rimelig. Kanskje fem til ti timer. Selger du en merkevare som andre også selger kan det ta lang tid og koste mye. Hva søkemotoroptimalisering koster er relativt forskjellig, men vi kommer til noen tommelfingerregler for å få lønnsomhet til slutt lenger ned.
Vil man selge mer eller drive merkevarebygging på nettet så er søkemotor et bra sted å være. Remarketing hvor man senere kjøper plass for å oppnå merkevarebevissthet og bygge tillit hos de som har besøkt siden eller hatt kontakt med en selger er ofte meget lønnsomt.
Kunder har til vanlig mange kontaktpunkt før de går i mål. Litt som i fotball. Eller hockey. Jeg likte å spille hockey når jeg var ung, og vi har en til hockeyspiller på søkemotorlaget vårt. Alle google når de skal kjøpe noe. Flere ganger. Også bedrifter og profesjonelle innkjøpere.
Hva koster søkemotoroptimalisering og lønner det seg?
Det korte svaret er ja, det hva søkemotoroptimalisering koster pleier å bli mer enn kompensert for av inntektene. Hvis man får riktig skala på ting. Det er en viss minstetid som skal til for å bli kjent med kunden og kundens marked. Det lønner seg å ha med folk som ser ting litt utenfra også, at man ikke blir navlebeskuende som det heter. Så vi prøver å sette opp en som ikke kan markedet i utgangspunktet, det tar litt lenger tid, men man pleier å komme høyere opp fordi man kan bruke grep fra andre bransjer.

Hvordan investere i SEO for å få lønnsomhet?
Jeg vil si at man trenger å bruke nok for å få opp suksessraten. Vi ser at de som har et budsjett på fra 5000 i måneden til betalt søk hvor man kan a/b-teste og eksperimentere i tillegg til et budsjett på SEO fra 5000 per måned er minstemål. Som med alt annet som involverer data og datamengder så er det stordriftsfordeler. Det tar gjerne ett år før man har justert seg inn. Hvis man ikke er først til mølla, men nå er det jo som regel noen i alle søkefraser, også de litt lange. Samtidig ser vi mange at hva søkemotoroptimalisering koster betaler seg tilbake mer enn dobbelt i forhold til betalt søk i snitt hos våre kunder, men man trenger altså begge deler. Også i kombinasjon med klassisk salg, man må være til stede i flere kontaktpunkter for å få mest mulig ut av dyrt salg og da er Google en stor del av dette. Man kan også stille seg et nytt spørsmål. Hva koster det å ikke ha søkemotoroptimalisering i dag?
Les gjerne mer om våre egne tjenester innen søkemotoroptimalisering, der er det også en del pakkepriser lagt ut.
-Stefan