Det finnes noen lite benyttede muligheter for markedsføring av nettbutikker. Vi ser mer på Google Shopping i AdWords. Det er morsomt å markedsføre nettbutikker på nettet fordi det er så lett å se resultater. Man får eksperimentere, analysere og lære.
Det ser ut til at en del kategoriserer en nettbutikk som en IT-utviklingsjobb. Nå finnes det mange gode ferdige løsninger, men man trenger selvsagt noe teknisk hjelp. Andre kan ha fått med seg det og så ser de på designdelen. At det er utforming som trengs. Ja, man får et designfokus. Det kan være fint. Det vi gjør er at vi tenker mer helhetlig med litt fokus på salg. Fokus på hva som driver konverteringer. Hvordan man får færre til å forlate handlekurven og hva man gjør som winback.
En liten hemmelighet er at det er god interaksjonsdesign som ser ut til å drive opp høye konverteringsrater. Vi satser på det. Alle våre utviklere og designere har det som spesialisering.
I tillegg er det stor forskjell på hvor godt forskjellige tekster og bilder selger. Det er forskjell på hvordan man viser frem produktene for kunder som er i en tidlig fase av kjøpet og på så sett skaper referanser. Google Shopping er et godt eksempel på det. Hvis man søker på produkter som selges i nettbutikker får man opp produkter direkte i søkeresultatene. Jeg har gjort en del søk på dette i dag, og oppdaget at det er relativt ubrukt. Her er store muligheter.
Det er litt vanskelig for mange å kode en fil riktig og lese den inn i back end til Google Shopping, men dette er noe våre nettbutikker kan gjøre automatisk for våre kunder.