1,92 milliarder mennesker kjøpte varer eller tjenester på nett over hele verden i 2019. Dette er et økende marked. Vil du ha en større bit av kaken? Vil du starte eller utvide virksomheten din i e-commerce? Trenger du hjelp til nettbutikk? I dette innlegget finner du våre topp 5 tips som fungerer. Bruker du dem riktig, øker trafikken, og salget. Til slutt får du en oversikt over hva mer du kan få gjort for å få mer salg ut av samme trafikk.
Hjelp til nettbutikk: SEO
Hjelp til nettbutikker fra markedsføringsbyråer bygger ofte på reklame i sosiale medier og betalte annonser. Ingenting galt med det, men det krever en konstant innsats. Og koster mye penger.
Hvorfor bør du fokusere på SEO? Søkemotoroptimalisering har den høyeste ROIen (avkastning på investering) av alle markedsføringskampanjer. Ja, det tar tid. Men når nettbutikken din først scorer høyt i søkeresultatet, begynner du å selge på autopilot uten store utgifter. Høres interessant ut?
Hvordan fungerer SEO for e-commerce?
Søkemotoroptimalisering handler om å optimalisere nettstedet ditt rundt spesifikke søkefraser for å rangere høyere i søkeresultatene. Husk, at 90% av internettbrukere ikke går forbi den første siden i søkeresultater. Det betyr at å ligge til toppen av søkeresultatene er den eneste måten å få verdifulle resultater. Her får du tips om hvordan du kan oppnå dette målet.
For å være effektiv i e-commerce med SEO, trenger du å fokusere på:
- Relevante søkefraser
- Brukervennlig struktur av nettbutikken
- Teknisk SEO
- Content marketing
- Dataanalyse
Vi går gjennom alle disse punktene. Så len deg tilbake og gjør deg klar for å motta verdifulle tips for e-commerce.
På jakt etter relevante søkefraser
La oss anta at du allerede har en fungerende nettbutikk med turklær. Hva må du starte med? – Søk etter relevante nøkkelord. Her trenger du å tenke som dine potensielle kunder. Hvilke søkefraser taster de inn i Google som er knyttet til virksomheten din?
La oss gå dypere inn i dette emnet.
Søkeordsanalyse
Du kan starte med å taste inn turklær nettbutikk i Google Search, den mest populære søkemotoren i Norge. Her finner du mye verdifull informasjon. Først og fremst er det søk relatert til turklær nettbutikk (dine potensielle søkefraser) og hvem du konkurrerer med.
For å finne interessante søkefraser anbefaler vi å bruke Keyword Planner (Google Ads), Answer The Public , Google Trends og minst ett profesjonelt SEO-verktøy:
Hva bør du ta hensyn til gjennom hele prosessen?
1. For å velge de beste søkeordene, husk på kjøpsintensjon. Noen som søker etter “den beste jakken for fjellturer” er kanskje ikke klar til å kjøpe. Hun/han leser produktanmeldelser og detaljer om produktet. Men hvis en internettbruker søker etter “Helly Hansen Odin 9 Worlds Jacket”, er han på jakt for å få det beste tilbudet på akkurat denne jakken. Han er sannsynligvis i kjøpsmodus.
2. Prøv å finne søkefraser med høyt Search Volume og lav Keyword Difficulty (KD). Search Volume er definert som antall søk som forventes for et nøkkelord innen en bestemt periode. KD hjelper deg å forstå hvor vanskelig det ville være å rangere for et bestemt søk. Husk! ‘KD’ og ‘Competition’ i Google Keyword Planner er ikke det samme. ‘Competition’ refererer bare til betalte søkeresultater (Google Ads) mens Keyword Difficulty gjelder organiske søk.
OBS! Hvis man hopper over denne prosessen eller gjør det på feil måte, kan konsekvensen bli at nettbutikken rangerer på søkeord som ikke får mye trafikk eller som ikke får kundene til å kjøpe.
Mer informasjon om søkeordsanalyse finner du her.
Brukervennlig nettsted-struktur
Strukturen på nettbutikken er en viktig del av SEO. Det handler om å konfigurere navigasjon, kategorisider og produktsider. Siden trenger å levere det beste, mest relevante innholdet for brukerne.
Holder antall klikk for å navigere til et minimum. Det skal være enkelt å bevege seg rundt i nettbutikken. Hjemmesiden din skal lenke til alle hovedkategori-sidene, og til noen av de beste produktsidene dine. Riktig navigering og internlenking sikrer at disse sidene får mest mulig autoritet, og dermed har en bedre sjanse for å rangere høyt i søkeresultater.
Sørg for å inkludere en “relaterte produkter”-seksjon på hver produktside. Dette vil legge til mer relevante interne lenker og kan øke gjennomsnittlig salg.
Lokal SEO
Google har en funksjon kalt Google My Business, som lar deg legge virksomhetens detaljer inn i Googles database. Det lar deg vise butikken din i lokale søkeresultater.
Du kan informere om din adresse, åpningstider, legge til bilder, anmeldelser og mer.
Eventuelle lokale lenker er en fin måte å bygge domene-autoritet og hjelper nettbutikken din å rangere lokalt. Lokale nyheter, veldedighetsorganisasjoner, lokalt baserte blogger. Prøv å vise virksomheten din også på disse stedene.
Hjelp til nettbutikk: Teknisk SEO
SEO handler ikke bare om søkefraser. Teknisk SEO er komplekst, og består av mange faktorer og har en betydelig effekt på posisjonering i søkeresultatene.
Ikke se etter feil i mørket. Du trenger å gjennomføre en SEO-audit først. Du kan ansette en SEO ekspert til dette. Vil du gjøre det selv, vær oppmerksom på de 5 viktige punktene som er oppført nedenfor:
1. Ved hjelp av Screaming Frog kan du crawle nettsiden og finne: brutte lenker, manglende alt-tekst eller metadata og duplisert innhold. Alt dette er dårlig for søkemotoroptimalisering.
2. Sjekk hvor mange sider på nettstedet ditt som er indeksert. Hvordan? Utføre et søk i Google Search med site:domenet ditt.
3. Ta en titt på Google Search Console. Sjekk om Google har indeksert nettbutikken din uten problemer.
4. Sidens lastehastighet er en rangerings-faktor som er bekreftet av Google. Nettbutikker som kjører for sakte, kan flyttes av algoritmen til lavere posisjoner i søkeresultatene. Du kan bruke flere verktøy til å sjekke hastigheten, men her er to gode eksempler: PageSpeed Insights og GTmetrix.
5. Vi anbefaler å bruke Ahrefs Site Audit verktøy. Site Audit gjennomsøker alle sidene på nettstedet ditt. Og gir deretter en samlet SEO helse-score, visualiserer nøkkeldata i diagrammer, markerer viktige SEO-problemer og gir anbefalinger om hvordan du kan løse dem.
Når du har funnet ut av hva som må forbedres, kan du vurdere å få hjelp til nettbutikk fra en webutvikler. Du har allerede en liste over oppgaver. Takket være dette vil arbeidet hans bli mer effektivt, kortere og billigere.
Om hvordan du utfører SEO-audit i 16 trinn kan du lese her.
Content marketing
Verdifull informasjon om din bedrift, dine produkter og kategorier er viktig både for Google og for potensielle kunder. Innholdsproduksjon er en av de beste måtene for å konkurrere på flere søkeord.
Her er en liste over de viktigste tingene du må huske på:
- Du må å tilpasse innholdet til publikums behov.
- Husk å plassere søkefraser jevnt over hele teksten.
- Skriv naturlig, for mennesker og ikke for Google-roboter
- Nettbutikk kan også ha en blogg. Det er mye lettere å bygge lenker til blogginnhold av høy kvalitet enn til en produkt- eller kategoriside
- Formatere ditt innhold slik at det er lett å lese. Bruk lister.
- Den viktigste informasjonen skal plasseres i begynnelsen av teksten, og den minst viktige på slutten (invertert pyramide)
- Følg 3xHVA regelen. Nyttig og godt innhold skal svare på 3 spørsmål: Hva er det? Hva gir det til kunden? Hva vil kunden tjene på det?
- Kategorien og produktbeskrivelsene må gå dypere inn i emnet, og gi brukerne all den informasjonen de trenger for å kjøpe
Innhold av høy kvalitet har en positiv effekt på SEO. I tillegg gir brukerne mye relevant og nyttig informasjon om produkttilbudet. Og det er noe som øker kjøpsviljen.
Hjelp til nettbutikk: dataanalyse
Har du gått gjennom hele Ecommerce SEO prosessen? Da må du være tålmodig for å se effektene. Hvor lang tid det vil ta er vanskelig å si. Først og fremst kommer det an på hvilke søkefraser du valgte og hvem du konkurrerer med. Fordi andre også har hørt om SEO. Målet er å gjøre det minst 1% bedre.
Hvis taktikken du valgte var riktig, du kan se positive resultater i organisk trafikk etter bare noen få uker. Analyserer data fra Google Analytics og ta konklusjoner. Hvilke bloggartikler eller produkter tiltrekker flest brukere til nettbutikken din? Er fluktfrekvens høy eller lav? Hvilke tekster selger bra og hvilke gjør det verre?
Du trenger å observere og, om nødvendig, reagere ved å gjøre endringer på nettsiden.
Oppsummering
I løpet av 2019 overgikk e-commerce 3,5 billioner amerikanske dollar. Og disse tallene fortsetter å vokse. E-commerce er et marked som virker trygt og stabilt. Bare å drive en nettbutikk er imidlertid ikke nok. Det er viktig å tilby produkter av god kvalitet og vinne tilliten til kundene.
Hvis du har eller vil ha en nettbutikk, må du først og fremst bli synlig i på nettet. Derfor trenger du en effektiv e-commerce SEO kampanje. I dette innlegget mottok du fem tips som fungerer. Følg disse og begynn å rangere på den første siden for butikkens viktigste nøkkelord.
SEO tar tid og mye arbeid. Du kan prøve å gjøre det selv. Du kan også be en SEO Ekspert om hjelp til nettbutikk. Eller en av nettbutikk-leverandører.
Flere muligheter
Husk at du også trenger å optimalisere på flere områder når du har fått stor nok trafikk til at det lønner seg med optimalisering. Du kan optimalisere handlekurven for å få flere til å fullføre kjøpet, få den til å markedsføre ovenfor de som har forlatt handlekurven, designe for at kunden får forslag og dermed øke gjennom kryss-salg, oppsalg og mersalg. Kundeklubb og epostmarkedsføring for e-commerce må heller ikke glemmes, det er en egen kunst.
Avhengig av hva du selger kan det trenges flere markedsføringskanaler, både i research-fasen, problem-fasen og når de skal ha bra pris etter å ha bestemt seg er de innom søkemotor, men en stor del salg skjer gjennom flere kontaktpunkter, sosiale medier, bannere, influensere og epost er ofte en del av løpet i mål for din kunde. Kvaliteten på dine kontaktpunkt bør være høyere enn gjennomsnittet av dine konkurrenter for at du skal få nok avkastning på dyr annonseplass. Tenk kvalitet i alle ledd. Få oversikt, ta en ting ad gangen, og husk at det finnes hjelp å få.
Hvordan du får mer hjelp til din nettbutikk
Etterhvert eser nettbutikken veldig ut, du kan trenge noen vikartimer for å holde innhold ved like. Å kontinuerlig optimalisere innhold og salgstekst, bilder og SEO er ofte lønnsomt, av og til blir dette så omfattende at det kan lønne seg å leie inn noen. Du kan leie inn vikar, konsulent, ansette eller gi konkrete oppdrag til byrå. Du kan også få hjelp til å ansette riktig, eller velge riktig blanding hjelp.
Teknologien nettbutikken bygger på er også noe det kan lønne seg å se på, i tidlig fase kan du ha en nettbutikk som er helt standardisert, som for eksempel Mystore eller lignende. Det er billig og driftssikkert, men etterhvert lønner det seg med noe som kan tilpasses og gjøres litt bedre enn det gjennomsnittet av dine konkurrenter har.
Med hjelp kan du få til mye mer.
Har du noen spørsmål? Trenger du mer informasjon om hvordan du får best hjelp til din nettbutikk? Ring oss eller ta kontakt via e-post eller chat.
-Mats